Svavlövin asemarakennus hammerglass ikkunoilla takaa matkustajaturvallisuuden

Julkaistu 2021-01-19 

Elinkaarilaskennassa kovapintaiset polykarbonaattituotteet ovat aina taloudellisempi ratkaisu, kuin karkaistu lasi Svavlövin asemarakennuksen porraskäytävässä ja raiteet ylittävässä kulkutunnelissa on uudet ikkunalasit. Projektipäällikkö Robin Lindahl kertoo hankkeesta, jossa oli tiukat aikataulut mutta toivottu lopputulos. 

– Tehtävänanto tuli hyvin lyhyellä varoitusajalla, saimme tehtävänannon kolmen viikon viiveellä. Uskomme, että tähän tilanteeseen jouduttiin, koska asiakas oli yrittänyt löytää parempaa turvaratkaisua, siinä onnistumatta. Lisähaasteena projektissa oli se, että rakennesuunnitelmat olivat karkaistulle lasille ja me jouduimme suunnittelemaan niin rakenteen, kuin kiinnityksetkin Hammerglass sopiviksi – tämäkin vei aikaa. Loppujen lopuksi minulla ja asennusryhmällä oli viikko aikaa saada asennus suoritettua. Hieman painettahan siinä tuli, mutta saimme kuin saimmekin kaiken valmiiksi aikataulun mukaisesti.

Oliko Hammerglass materiaalista etua, kun työskentelitte kovassa aikapaineessa?
– Polykarbonaatti on materiaalina paljon kevyempi kuin lasi, se nopeutti ja helpotti asennusta merkittävästi. Rakennuksen yhdessä kohdassa oli todella vähän työtilaa, nosturia siihen tilaan ei mahtunut, mutta onneksi materiaali oli tarpeeksi kevyt, jotta saimme sen nostettua paikoilleen käsivoimin. Toinen suuri etu on se, että jos joku sekoilee, mikä ei ole millään työmaalla tavatonta, niin materiaalia voi muokata. Näin kävi myös Svavlövissä, yksi mitta ei täsmännyt ja jouduimme tekemään muutoksia työmaalla.

Uskotko, että tietoisuus materiaalista tuo lisäarvoa, joka auttaa näkemään hankintahinnan yli?
– Kyllä, uskon vahvasti tähän. Yrityksellämme on aina haastetta selittää ja avata hankintahinta niille, jotka eivät ole Hammerglassia ennen käyttäneet. Onneksi pitkä elinkaari ja kovaluokkainen kestävyys helpottavat, kun asetetaan investoinnin hinta ja huoltokustannukset vierekkäin. Olemme huomanneet, että hankinnassa ajattelumaailma on siirtynyt yhä enemmän elinkaarikustannusajatteluun. Tämä on kaikkien etu, asiakkaan, matkustajien ja (tässä tapauksessa) veronmaksajienkin.

Mitä tarkoitat?
– En usko, että matkustajat huomaavat onko ikkunamateriaali karkaistua lasia tai Hammerglassia, jokapäiväisen kiireen keskellä. Eron huomaa vasta silloin kun ei tarvitse varoa lasimurskaa, tai kun miettii kunnallisveroa, joka on vahvasti liitännäinen infrastruktuurin huoltokustannuksiin. Nykyään yhä useammat ihmiset ovat alkaneet miettimään ympäristöä ja saasteita. Kun käytössä on lähes särkymätön materiaali ja siksi uustuotantoa ei tarvita rikkoutumisen vuoksi, on hiilijalanjälki pienempi.

Ängelhomin asemarakennuksessa on meneillään vastaava hanke, kuinka se etenee?
– Etenemme oikein hyvin, meillä ei onneksi ole yhtä tiukka aikataulu siellä ja suunnitteluun on enemmän aikaa. Tässäkin kohteessa kevyt paino tulee helpottamaan asennusta merkittävästi. Emme tarvitse raskasta kalustoa asennukseen.

Lisää uutisia