Melusuojien CE-merkintä

Teiden meluesteillä on oltava SFS-EN 14388 -standardin mukainen CE-merkintä riippumatta siitä, onko ne valmistettu puusta, alumiinista, lasista vai muovista. Ainoa poikkeus CE-merkintävaatimukseen on paikan päällä irtopuusta rakennettu melusuoja. Jos elementit kuitenkin valmistetaan tehtaassa, melusuoja vaatii CE-merkinnän.

Kuka on vastuussa?

Mitä tapahtuu, jos tarjouspyyntöasiakirjojen ohjeistavat tekstit ovat epämääräisiä tai ne puuttuvat kokonaan? Vaikka ostajan antamissa tiedoissa tai tarjouspyyntöasiakirjojen sisältämissä tiedoissa ei mainittaisi, että suojan on oltava CE-merkitty, rakennuttajien ja tavarantoimittajien on toimittava voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti: CE-merkitsemättömän melusuojan asentaminen ei ole sallittua.

Mitä CE-merkintä tarkoittaa?

CE-merkintä tarkoittaa, että tuote on testattu tai suunniteltu tiettyjen vaatimusten mukaisesti.

Takaako CE-merkintä tuotteen laadun?

Melusuojan CE-merkintä ei automaattisesti tarkoita, että kyseessä olisi laatutuote tai että se täyttää kaikki asiakkaan vaatimukset. CE-standardin tarkoituksena on helpottaa tuotetta koskevien vaatimusten määrittämistä, koska kaikki tuotteet testataan ja suunnitellaan samojen mittapuiden mukaisesti, mutta toimitettavaa tuotetta koskevat vaatimukset on kuitenkin tarkennettava tuotekohtaisesti.

Onko melusuojilla pakko olla CE-merkintä?

Kyllä.

Saako melusuojan asentaa, jos sillä ei ole CE-merkintää?

Ei.

Onko tästä säännöstä olemassa poikkeuksia?

Kyllä. Paikan päällä irtopuusta rakennetulla melusuojalla ei tarvitse olla CE-merkintää. Jos elementit valmistetaan tehtaassa, melusuoja vaatii CE-merkinnän.s.

Kuka vastaa siitä, että tuotteella on CE-merkintä?

Rakennuttajat ja tavarantoimittajat.

 

Missä standardissa määritellään CE-merkintää koskevat vaatimukset?

CE-standardissa EN 14388.

Mitä vaatimuksia EN 14388 -standardi sisältää?

CE-standardi EN 14388 koostuu 14:stä eri standardista, joista kukin sisältää eri tasoja tai luokituksia ja niihin liittyviä testausmenettelyjä ja/tai ilmoituksia. Tilaajan tulee määrittää halutut vaatimustasot useimmille näistä. On tärkeää, että ostaja tai tilaaja määrittelee, mikä taso kussakin standardissa halutaan.

Miten ohjeistavia tekstejä voidaan tarkentaae?

CE-merkittyä melusuojaa voidaan verrata autoon. Jos suorituskykyvaatimuksia ei määritetä, on mahdotonta vertailla eri tuotteita ja tietää, mitä ostos pitää sisällään. Tilaajan on määritettävä vaatimustasot useimmille EN 14388:aan sisältyvistä 14 standardista. Joissakin tapauksissa (esim. "Suojan on kestettävä kiveniskuja") vaihtoehdot ovat vain "hyväksytty" tai "hylätty", mutta tässä tapauksessa vaatimukseksi on kuitenkin asetettava, että suoja on testattu.

MITÄ VAATIMUKSIA MELUSUOJALLE TULISI ASETTAA?

EN 14388-standardissa melusuojan melua vaimentavia osia kutsutaan ”akustisiksi elementeiksi”. Pylväät ja muut kannattelevat rakenteet ovat puolestaan ”tukirakenteita” (”structural elements”).

Melunvaimennus

Melunvaimennusominaisuudet jaetaan ääniabsorptioon ja ilmaääneneristävyyteen (absorption ja heijastumisen painotettu arvo – eli se, mikä katsotaan melunvaimennukseksi). Yleensä riittää, että alue suojataan melunlähteestä melua vähentävällä ratkaisulla, kuten ääntä heijastavalla seinällä. Jos tarvitaan lisäksi melunvaimennusta, joka ei anna äänen kimmota meluseinästä, seinää voidaan täydentää ääntä absorboivilla materiaaleilla. Vaimennuksen testaus suoritetaan käyttämällä akustisia elementtejä, jotka on asennettu pylväisiin tavarantoimittajan ohjeiden mukaisesti – siis samalla tavalla kuin suoja asennettaisiin todelliseen käyttöympäristöönsä.

Melusuojan valinnassa on tärkeää varmistaa, että suoja on riittävän korkea. Pienitaajuisen melun värähtelyn läpimitta 2,5 on metriä, joten melu pääsee nousemaan kaksimetrisen suojan yli. Meluselvitys voi antaa vastauksia siihen, mikä suojan korkeuden tulisi olla muun muassa maaston, tien nopeusrajoituksen ja meluvaatimustason perusteella.

  • Ääniabsorptio (absorboiva melusuoja, EN 1793-1)
    Testiarvot jaetaan luokkiin A0–A4, joista A4 on paras ja vaimentaa yli 11 dB DLα-asteikolla. A3 vaimentaa 8–11 dB.
    Suositus: A4 (ja usein myös A3) on äärimmäisen vaimentava ja vaikeasti saavutettava taso, ja sitä tarvitaan vain poikkeustapauksissa. Luokka A2 on tavallisesti riittävä, kun melusuojalta vaaditaan ääniabsorptiota.

  • Ilmaääneneristys (perinteinen melusuoja tai meluaita, EN 1793-2)
    Testiarvot jaetaan luokkiin B0–B3, joista B3 on paras ja vaimentaa yli 24 dB DLR-asteikolla. Luokassa B2 vaimennusväli on 15–24 dB.
    Suositus: hyvin toimivan suojan tulee vaimentaa yli 24 dB, minkä vuoksi vaatimuksen tulee olla B3.

Mekaaniset vaatimukset

Mekaaniset vaatimukset voidaan jakaa akustisia elementtejä (melua vähentäviä elementtejä) ja kantavia elementtejä (yleensä pylväitä) koskeviin vaatimuksiin. Vaatimuksissa määritetään, kuinka suuri kuormitus elementtien on kestettävä rikkoutumatta ja miten paljon elementit saavat liikkua tietyssä kuormituksessa (esim. tuuli tai lumi).

  • Akustiset elementit, omapaino (EN 1794-1:B)
    Pylväiden mitoituksen ja akustisten elementtien kantavuuden määrittämiseksi on osoitettava, kuinka paljon akustiset elementit taipuvat alaspäin, jos ne asennetaan vaakasuoraan (eikä pystysuoraan, kuten normaalitapauksessa). Taso ilmoitetaan muodossa kN/elementti.

  • Akustiset elementit, suurin pystysuora kuorma (EN 1794-1:B)
    Osoittaa, kuinka suuren kuormituksen elementti kestää, kun sitä kuormitetaan suoraan ylhäältäpäin. Taso ilmoitetaan muodossa kN/m.

  • Akustiset elementit, suurin kohtisuora kuorma (tuulen tai ajoneuvojen aiheuttama tuulikuorma, EN 1794-1:A)
    Osoittaa, kuinka suuren kuormituksen akustinen elementti kestää ennen kuin se taipuu yli 50 mm (enimmäisraja). Tavarantoimittajan on ilmoitettava suurin kuorma suhteessa pylväiden väliseen CC-mittaan, ja arvo on ilmoitettava erikseen kunkin hankkeen osalta. Enimmäistaso annetaan muodossa kN/m² ja ilmoitetaan suojan suoritustasoilmoituksessa. Kussakin hankkeessa tuulikuormaolosuhteet määritetään ensisijaisesti suojan maantieteellisen sijainnin ja maanpinnasta mitatun korkeuden perusteella. Esimerkiksi ”Tuulikuorma 24 m/s” ja ”Maastotyyppi II” voidaan määrittää normiksi hankekohtaisesti. Tavarantoimittaja osoittaa laskelman avulla (suhteessa suojan korkeuteen, pylväiden väliseen CC-mittaan, tuulikuormitusalueeseen ja maastotyyppiin), mikä on suojan taipuma millimetreinä kyseisellä kuormituksella. Taipuma ei saa ylittää 50 mm.

  • Akustiset elementit, aurauskuorma (aurauksen aiheuttama lumikuorma, EN 1794-1:E)
    Tien nopeusrajoituksen perusteella määritetään aurausnopeus, jonka akustisen elementin on kestettävä 2x2 metrin alueella. Tavarantoimittajan on osoitettava, että akustinen elementti kestää tietyn kuormituksen ilman, että melusuoja rikkoutuu. Tämä kuormitus lasketaan suojan korkeuden, leveyden, tiestä mitatun etäisyyden ja määritellyn aurauskuorman perusteella. Selvitys on tehtävä laskelmin tai viittaamalla suoritettuihin fyysisiin testeihin.

  • Kantavat elementit, suurin taipuma (EN 1794-1:A)
    Osoittaa pylvään suurimman taipuman määrätyn tuulen tai ajoneuvojen aiheuttamaan tuulikuorman perusteella. Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että pylvään mitoitus suhteessa sen korkeuteen on raja-arvojen sisällä. Kantavien elementtien on kestettävä hankkeessa määritetty kuormitus taipumatta yli 20 mm 2 metriä korkean pylvään osalta (30 mm, jos pylvään korkeus on 3–4,5 metriä).

  • Kantavat elementit, suurin lumikuorma (EN 1794-1:E)
    Osoittaa, että pylväs kestää aurauslumikuorman aiheuttaman taivutusmomentin (määritetään kullekin hankkeelle erikseen aurausnopeuden perusteella).

  • Kiveniskutesti (EN 1794-1:C)
    Osoittaa, että suoja kestää tietyn määrän lumiaurauksesta aiheutuvia kiven- ja jääniskuja rikkoutumatta. Ilmoitetaan muodossa "Hyväksytty" tai "Hylätty".

  • Törmäysturvallisuus (EN 1794-2:B)
    Osoittaa, että suoja kestää ajoneuvon törmäyksen ilman, että se rikkoutuu tai siitä irtoaa osia. Testit suoritetaan eri luokissa, ja tulokset ilmoitetaan esim. muodossa "Luokka 3, Hyväksytty", jossa luokka 3 on korkein taso.

  • Valon heijastavuus (EN 1794-2:E)
    Osoittaa, kuinka paljon valoa suoja heijastaa. Tällä voi olla merkitystä auringon tai muiden autojen ajovalojen aiheuttaman häikäisyn kannalta.

  • Valon läpäisevyys (EN 1794-2:F)
    Osoittaa, kuinka paljon valoa suoja läpäisee (esim. värillinen lasi).

  • Ympäristönsuojelu (EN 1794-2:C)
    Tavarantoimittajan ilmoitus siitä, millaisia vaarallisia aineita voi vapautua suojan valmistuksen yhteydessä, käyttöiän aikana ja tulipalon sattuessa. Osoittaa myös, missä määrin ja miten melusuoja voidaan kierrättää.

  • Evakuointiratkaisu (EN 1794-2:D)
    Tavarantoimittajan on tarjottava toimiva ratkaisu melusuojan läpi tapahtuvaa evakuointia varten. Evakuointiovi ei saa olla avattavissa ulkopuolelta ilman erikoistyökaluja.

ESIMERKKI VAATIMUSERITTELYSTÄ

Melunvaimennus (EN 1793-2)
Melusuojan dokumentoidun luokituksen on oltava vähintään B3.

Ääniabsorptio (kun vaatimuksena on absorboiva suoja, EN 1793-2)
Melusuojan, ml. absorptiomateriaalin, dokumentoidun luokituksen on oltava vähintään A2.

Tuulikuorma (EN 1794-1, Liite A)
Sekä akustisten että kantavien elementtien taipuma tuulikuormituksessa on osoitettava (usein tuulikuormavaatimus vaihtelee välillä 21–26 m/s) EN 1991-7-4:n ja maastotyypin II mukaisesti, esim. "Tuulikuorma 24 m/s, maastotyyppi II".

Akustisten elementtien aurauskuorma (EN 1794-1, Liite E)
Akustisten elementtien on todistetusti kestettävä liitteen E mukainen aurauskuorma , ilman pysyviä muodonmuutoksia (murtumista), kun aurausnopeus on 60 km/h murtorajatilassa.

Kantavien elementtien suurin taivutusmomentti (EN 1794-1, Liite E)
Kantavien elementtien (pylväiden) on todistetusti kestettävä liitteen E mukainen aurauskuorma , ilman pysyviä muodonmuutoksia (murtumista), kun aurausnopeus on 60 km/h murtorajatilassa.

Kiveniskuriski (EN 1794-1, Liite C)
Suojalla on oltava luokitus ja sen on oltava ”Hyväksytty”.

Valon läpäisevyys (kun kyseessä on läpinäkyvä suoja, EN 1794-2)
Suojan valonläpäisevyyden on oltava vähintään Tvis (visible light transmission) 85%.

Ympäristönsuojelu (EN 1794-2)
Tavarantoimittajan on toimitettava melusuojan ympäristötuoteselostus.

LOPUKSI

Hammerglass on laatinut tämän johdannon melusuojien CE-merkintästandardiin, ja sen tarkoituksena on tukea ja auttaa tilaajia ja rakentajia. Hammerglass Infrastructure tarjoaa CE-merkittyjä melusuojia, ja julkaisu perustuu tähän työhön liittyviin kokemuksiimme. Hammerglass on myös uusien CE-standardien kehittämistä käsittelevän komitean jäsen. Emme vastaa mahdollisista virheistä. Jos sinulla on kysyttävää CE-merkinnästä tai tästä julkaisusta, voit ottaa meihin yhteyttä.

Lisää kysymyksiä ja vastauksia