En bullerskärm konstruerad utan stolpar, är det ens möjligt?

Hammerglass först med stolpfri skärm!

En bullerskärm konstruerad utan stolpar, är det ens möjligt? Hammerglass har just bevisat att det är det och nu monteras den helt enligt Trafikverkets nytänkande i Hjulsta.

Det var nog många som hajade till lite när Trafikverket 2018 skickade ut en förfrågan om en överlappande, stolpfri bullerskyddsskärm i tre olika gröna nyanser till storprojektet Förbifart Stockholm, del Hjulsta södra och norra. Skärmen skulle dessutom ha ett screentryck som inflygningsskydd för fåglar.
– Det är en väldigt ovanlig skärm och vi hade aldrig bockat polykarbonat på det här viset tidigare, säger Ulf Bergström, affärsområdeschef Infrastruktur på Hammerglass.
– Men innovation är roligt och vi gillar utmaningar, ju mer avancerade desto bättre. Det här är ju en smäcker konstruktion som känns helt i enlighet med framtidens krav på infrastruktur och samhällsnytta.

Vilka utmaningar mötte ni?
– Bockningen är avancerad och tog tid att få till, även infästningen skiljer sig mycket från ett traditionellt bullerskydd. I en stolpfri konstruktion måste man ha perfekt koll på hur temperaturskillnader och andra rörelser påverkar rörelseenergin i materialet och att skärmen håller tätt. Det har varit mycket att ta hänsyn till.

"Kul att få göra arkitekten glad"

 

Hammerglass konstruktör och bockningsspecialist Kenneth Sonnäng fick slita en del innan han knäckte nöten med den 90-gradiga bockningen.
– Det känns som en fjäder i hatten för Hammerglass att jag lyckades.


Bockningar i 90 graders vinkel på tre olika håll är "hemligheten" bakom den stolpfria bullerskärmens stabilitet.
– Allt rör sig med kyla och värme och vi jobbar med glidfogar överallt, men det var själva bockningen som satte oss på prov i början, att polykarbonatskivan inte skulle brytas.

 

Hur många försök gjorde du innan det lyckades?
- Det avslöjar jag helst inte! Nu flyter det på fint, vi bockar här på plats i Förslöv och det kommer handla om över tusen bockade Hammerglass-paneler som ska upp till Hjulsta.

 

Vad tycker du själv om skärmens utformning?
– Det här är ju en arkitektdröm, så det är kul att jag kunde infria den för Mats Broman, arkitekt på Trafikverket.

 

"Lätthet, transparens och elegans"

 

Arkitekten bakom den stolpfria bullerskärmen heter Mats Broman, som i nära samarbete med kollegan Richard Rotstein skapat något som ingen faktiskt sett förut.

 

Det fanns en rad önskemål på papperet under utvecklingen av skärmarna. De skulle vara:

 

  • Självbärande och identiska (monterade ortogonalt på kantbalken)
  • Estetiska och ge ett ”lätt” intryck
  • Enkla att hantera och montera
  • Innehålla ett minimum av komponenter
  • Enkla att massproducera

Bullerskärmen som helhet fick inte innehålla några skymmande eller förfulande stålkonstruktioner.

 

Mats Broman, Trafikverket:
– Att vi valde att ge skärmarna en grön ton hänger ihop med att landbron som de är placerade på löper över ett grönområde. Det känns som en fin inpassning till naturen med tre olika nyanser av grönt som i sin tur skapar en livfull schattering i skärmen. En bonus blir också att det blir enklare att ersätta skärmar som skadats i framtiden, eftersom det inte är så känsligt om de får en något avvikande nyans.

 

Hur blev resultatet, tycker du?
– Jag är mycket nöjd. Den långa bron har fått en arkitektonisk bearbetning med skärmar som uttrycker lätthet, transparens och elegans, samtidigt som de är ”smarta” och ekonomiska ur ett produktions- monterings- och underhållsperspektiv.

Lisää uutisia