Käytämme evästeitä varmistaaksemme parhaan mahdollisen kokemuksen käyttäessäsi verkkosivujamme (esim. webliikenteen seuranta ja sosiaalisen median mainontakäyttö) Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla verkkosivujemme selaamista. Voit lukea lisää yksityisyysuojastasi tästä>>
2022-03-11

Svavlövin asemarakennus Hammerglass ikkunoilla takaa matkustajaturvallisuuden

Elinkaarilaskennassa kovapintaiset polykarbonaattituotteet ovat aina taloudellisempi ratkaisu, kuin karkaistu lasi Svavlövin asemarakennuksen porraskäytävässä ja raiteet ylittävässä kulkutunnelissa on uudet ikkunalasit. Projektipäällikkö Robin Lindahl kertoo hankkeesta, jossa oli tiukat aikataulut mutta toivottu lopputulos.

– Tehtävänanto tuli hyvin lyhyellä varoitusajalla, saimme tehtävänannon kolmen viikon viiveellä. Uskomme, että tähän tilanteeseen jouduttiin, koska asiakas oli yrittänyt löytää parempaa turvaratkaisua, siinä onnistumatta. Lisähaasteena projektissa oli se, että rakennesuunnitelmat olivat karkaistulle lasille ja me jouduimme suunnittelemaan niin rakenteen, kuin kiinnityksetkin Hammerglass sopiviksi – tämäkin vei aikaa. Loppujen lopuksi minulla ja asennusryhmällä oli viikko aikaa saada asennus suoritettua. Hieman painettahan siinä tuli, mutta saimme kuin saimmekin kaiken valmiiksi aikataulun mukaisesti.

Oliko Hammerglass materiaalista etua, kun työskentelitte kovassa aikapaineessa?
– Polykarbonaatti on materiaalina paljon kevyempi kuin lasi, se nopeutti ja helpotti asennusta merkittävästi. Rakennuksen yhdessä kohdassa oli todella vähän työtilaa, nosturia siihen tilaan ei mahtunut, mutta onneksi materiaali oli tarpeeksi kevyt, jotta saimme sen nostettua paikoilleen käsivoimin. Toinen suuri etu on se, että jos joku sekoilee, mikä ei ole millään työmaalla tavatonta, niin materiaalia voi muokata. Näin kävi myös Svavlövissä, yksi mitta ei täsmännyt ja jouduimme tekemään muutoksia työmaalla.

Uskotko, että tietoisuus materiaalista tuo lisäarvoa, joka auttaa näkemään hankintahinnan yli?
– Kyllä, uskon vahvasti tähän. Yrityksellämme on aina haastetta selittää ja avata hankintahinta niille, jotka eivät ole Hammerglassia ennen käyttäneet. Onneksi pitkä elinkaari ja kovaluokkainen kestävyys helpottavat, kun asetetaan investoinnin hinta ja huoltokustannukset vierekkäin. Olemme huomanneet, että hankinnassa ajattelumaailma on siirtynyt yhä enemmän elinkaarikustannusajatteluun. Tämä on kaikkien etu, asiakkaan, matkustajien ja (tässä tapauksessa) veronmaksajienkin.

Mitä tarkoitat?
– En usko, että matkustajat huomaavat onko ikkunamateriaali karkaistua lasia tai Hammerglassia, jokapäiväisen kiireen keskellä. Eron huomaa vasta silloin kun ei tarvitse varoa lasimurskaa, tai kun miettii kunnallisveroa, joka on vahvasti liitännäinen infrastruktuurin huoltokustannuksiin. Nykyään yhä useammat ihmiset ovat alkaneet miettimään ympäristöä ja saasteita. Kun käytössä on lähes särkymätön materiaali ja siksi uustuotantoa ei tarvita rikkoutumisen vuoksi, on hiilijalanjälki pienempi.

Ängelhomin asemarakennuksessa on meneillään vastaava hanke, kuinka se etenee?
– Etenemme oikein hyvin, meillä ei onneksi ole yhtä tiukka aikataulu siellä ja suunnitteluun on enemmän aikaa. Tässäkin kohteessa kevyt paino tulee helpottamaan asennusta merkittävästi. Emme tarvitse raskasta kalustoa asennukseen.


2022-08-17

Hammerglass materiaali helpottaa työskentelyä ja nostoja

Ängelholmin rautatieasemaan tehtiin uusi kävelysilta ja laseilla katetut portaat Hammerglassin materiaaleista, sillä projekti haluttiin alun perin hoitaa joustavasti ja tehokkaasti toteutuksena, jonka Hammerglassin valinta mahdollisti.


– Rautatieaseman omistajat olivat tutustuneet aiemmin Hammerglassin tuotteisiin ja nähneet materiaalin erinomaiset hyödyt niin huollon kuin asennuksenkin osalta. Yrityksellämme on laaja kokemus tämän tyyppisistä hankkeista ja tiedämme kuinka tärkeää on, että päästään mukaan jo suunnitteluvaiheessa, jotta voimme auttaa myös laskelmissa ja kiinnitystapojen valinnoissa, sanoo Hammerglass Infran toimialapäällikkö Ulf Bergström.

Robin Lindahl toimi projektinjohtajana Ängelholmissa ja painotti eritysesti materiaalin keveyden merkitystä asemarakentamisessa.
– Hammerglass on merkittävästi kevyempää, kuin lasi. Saimmekin useita kyselyitä siitä, että kestääkö Hammerglass särkymättä siirtämiset kokonaisuuksina, johon vastasimme, että aivan varmasti. Lasit asennettiin sivussa raiteilta, eikä junaliikennettä tarvittu keskeyttää lasien asennuksen takia. Tämä teki jo suunnittelustakin paljon helpompaa.

Mitä Hammerglass painaa suhteessa karkaistuun lasiin?
– Hammerglass painaa noin puolet siitä mitä karkaistu turvalasi. Niinpä pystyimme asennusvaiheessa nostamaan lähes neljä metriset lasiruudut paikoilleen pienellä lasinostimella, eikä nosturiautoa tarvittu. Nosturiauto ei olisi ollut toimiva ratkaisu muutenkaan, sillä tässä projektissa viimeinen vaihe oli juuri lasien asennus.

Miten kävelysilta saatiin paikoilleen?
– Saimme vuokrattua Jinert nimiseltä yritykseltä suuren nosturin. Meillä oli kaksi päivää aikaa saada kävelysilta paikoilleen ja työt piti olla valmista siihen mennessä. Koska Hammerglass on särkymätöntä, on se todella loistava tuote juuri rautateille. Liikenteen pysäyttäminen ja uudelleenohjaus on kallista, joten valinta turvalasin ja särkymättömän, huoltovapaan Hammerglass välillä oli järkevä investointi. Toinen selkeä lisähyöty oli Hammerglassin asennusten muokattavuus. Kuvat ja todellisuus harvoin kohtaavat. Koska Hammerglassia voi työstää myös työmaalla, saimme kaikki poikkeukset korjattua paikan päällä, ilman että viivästystä syntyi ja budjetissa pysyttiin, Lindahl lopettaa.


2022-04-07

Koulurakenus, joka on säilynyt huippukunnossa

Sinulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta olla huomaamatta kapeaa, mustaa rakennusta vahvoilla vastakohtaisilla väriseinillä ja oudoilla ikkunoilla.  Kråkbergsskolan on ala- ja yläasteluokkien koulurakennus Hylteurkin kunnassa.  Äärimmäisen modernin ulkonäön lisäksi, erityisen tarkkaan pohdittiin turvaikkunoiden valintaa. Koulua rakennettaessa tarkasteltiin kunnan tilastoja kouluissa rikotuista ikkunoista.

Uusi koulurakennus valmistui syksyllä 2017 ja oppilaat jatkavat koulunkäyntiään viereisessä Örnaskolanin yläasteella.

– Alussa monikin oli sitä mieltä, että rakennus on ruma. Useinkin lienee niin, että rohkeat ja uudet ulkonäköratkaisut keräävät sekä risuja että ruusuja. Itse pidän ulkonäöstä, ja siitä että rakennus on pysynyt huippukunnossa, oppilaat huolehtivat koulurakennuksesta ja töhriminen sekä roskaaminen on ollut lähes olematonta. Minut koulun vahtimestarina tekee erityisen iloiseksi se, että oppilaat todella välittävät koulustaan, Rolf Thelander sanoo.

Olet toiminut vahtimestarina 12 vuotta, miten olette huomioineet turvallisuuden?
– Yläkoululla on ollut ongelmia ilkivallan kanssa, niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Aikanaan meillä oli vuosittain 50-60 rikottua ikkunaa ja 25 000 € kustannukset. Iso määrä rahaa hukkaan ja täysin turhaan. Onneksi valvontakameroiden lisäys paransi hieman asiaa.

Miltä turvallisuus Kråkbergsskolanin koulussa näyttää?
– Turvaikkunat ovat toimineet niin kuin pitää, eikä meillä ole ollut yhtäkään rikottua ikkunaa neljään vuoteen. Vain yksi tapaus oli, kun joku heitti ison kiven todella kovaa päin Hammerglass ikkunaa. Hammerglass kesti, mutta iskun tärähdys hajotti sisäisemmän lasiruudun, joka ei ollut karkaistua lasia.

Hammerglass vähentää koulujen lasihuoltokustannuksia

Meille Hammerglassissa on korkeatasoinen turvallisuus kaikista tärkeintä, siksi löydät tuotevalikoimastamme laajan kirjon ratkaisuja, jotka ehkäisevät vahingontekoa, ilkivaltaa ja murtoja.