Käytämme evästeitä varmistaaksemme parhaan mahdollisen kokemuksen käyttäessäsi verkkosivujamme (esim. webliikenteen seuranta ja sosiaalisen median mainontakäyttö) Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla verkkosivujemme selaamista. Voit lukea lisää yksityisyysuojastasi tästä>>
2022-03-20

Scandinavian Stone, Vångan kivilouhos, helmikuussa 2022:

Jörgenin eturuutuun iskeytyy 10 tonnin lohkare...

Ilman Hammerglassia en välttämättä seisoisi tässä tänään.

Jörgen Stjernkvist puhdistaa usein panoskenttiä, joissa räjähteitä on käytetty enemmänkin ja ammattilaisena hän osaa olla varovainen. Mutta, huono tuuri voi sattuaaivan kenelle tahansa ja eräänä tavallisena maanantaina se sattui hänen kohdalleen. Valtava graniittilohkare irtosi täysin yllättäen louhoksen seinämästä ja putosi palasina maahan.
– En ehtinyt edes ajattelemaan mitä tapahtuu, kun tilanne oli jo ohi, ja ainoa asia mitä päässä pyöri oli riemu selviytymisestä, Jörgen kertoo.

Jörgen on ollut kaivinkoneen kuljettajana vuodesta 1978. Jo nuorena miehenä hän päätti seurata isänsä jalanjälkiä, eikä ole päivääkään katunut ammatinvalintaansa. Ala on mielenkiintoinen ja antanut mahdollisuuksia toimia kaikenlaisilla työkoneilla. Turvallisuus on matkan aikana kehittynyt paljonkin ja Scandinavian Stonessa ollaan erityisen turvallisuustietoisia. Kaikki tietävät mitä onnettomuustilanteessa voi tapahtua sekä että elämän ja kuoleman kysymyksessä ratkaisu tapahtuu todennäköisesti sen perusteella, miten on panostettu ennaltaehkäisyyn.
– Olen työskennellyt kovasti koko ikäni ja säästynyt koetuksilta. Toki joskus on kiviä lennellyt etulasiin ja lasimurskaa tullut syliini, mutta mitään vakavampaa ei ole aiemmin tapahtunut. Minulla on enää puoli vuotta eläkeikään ja odotan sitä innokkaana. Haluan remontoida kotiani, hoitaa puutarhaa ja tehdä asioita, joista nautin. Tapahtuman jälkeen osaan arvostaa yhä enemmän elämän pieniä asioita. Tapahtuma olisi voinut mennä täysin toisella tavalla, ymmärrän sen, kun katson valokuvaa lohkareesta ja koneesta. Minähän todellakin istun koneessa vain lasiruutu minun ja lohkareen välissä.

Mitä tapahtui?
– Puhdistin panoskentää räjäytystöiden jälkeen, mikä on minulle varsin tavanomaista työtä. Isossa lohkareessa oli halkeama, jota ei voinut paljaalla silmällä nähdä. Halkeama kulki sisäsuuntaan ja ylöspäin. Työskennellessäni lohkare yllättäen irtosi uskomattomalla nopeudella. Tapahtumaketju oli ohi silmänräpäyksessä. Alussa lohkare oli kiinni louhoksen seinämässä ja alle sekuntia myöhemmin se iskeytyi ohjaamon ikkunaan. En ehtinyt edes tajuamaan mitä tapahtui.

Sinulla on ohjaamossa RABS rakenne, joka antaa ohjaamolle korkeimman mahdollisimman suojan, mitä mieltä olet rakenteesta nyt?
– Lohkareessa oli terävä kulma suoraan konetta kohti, mikä teki siitä erittäin vaarallisen. Kulma iski etuikkunaan ja työnsi lasia hiukan ohjaamoa kohti, mutta sitten se pysähtyi. Ajattelen, että ilman Hammerglass RABS suojaa, lohkare olisi varmasti osunut minuun.

Miten perheesi reagoi, kun tulit kotiin sinä päivänä?
– Olen vähätellyt tapahtuman merkitystä, sillä en halua, että he murehtisivat turhaan. Loppujen lopuksi minullehan ei käynyt kuinkaan, tästä suuri kiitos Scandinavian Stonelle, joka ei luottanut onneen, vaan ennakoi ja investoi vaaratilanteiden hallintaan. Mielestäni on hienoa, että yritys panostaa oikeisiin turvallisuusratkaisuihin.

Iskunkestävyys sai meidät valitsemaan Hammerglassin

Sven Jönsson on ympäristö- ja turvallisuusvastaava Scandinavian Stonella. Jörgenin onnettomuus antoi hänelle vahvistuksen siitä, että työmaalle oli valittu oikea turvallisuutta parantava tuote.
– Turvallisuus tulee aina ensin. Tavoitteemme on käyttää parasta tekniikkaa ja toimintatapoja jokaisella työmaalla, Jönsson toteaa.

Miksi Hammerglass?
– Koska yksikään toimittaja ei voinut taata ns. riittävää suojaa, niin tein oman analyysin eri materiaaleista ja niiden rakenteista. Päädyin siihen, että polymeripohjainen materiaali on ainoa, jonka iskunkestävyys oli tarpeeksi korkea ja siksi päädyimme Hammerglassiin.

Mitä mieltä olet tuotteestamme näin onnettomuuden jälkeen?
Olemme tietenkin erittäin kiitollisia siitä, että ruutu kesti! Onnettomuuden jälkeen olemme aloittaneet tarkastuksen riskianalyyseistämme ja tutkimme tarkemmin mitä valintoja tulee tehdä, jotta ohjaamot ja kuljettajat voidaan suojata kivivyöryiltä.

Tämänhetkiset standardit eivät kata kaikkia mahdollisia riskitilanteita - siksi asetamme erittäin korkeat vaatimukset käyttämillemme tuotteille.

Malin Påhlsson on suunnittelija ja ohjeistuksista vastaava Hammerglass AB:lla, hän kävi paikan päällä Vångassa katsomassa kuinka RABS rakenne kesti ja selvisi onnettomuudesta. Kyseessä oli poikkeukselliset olosuhteet ja valtavat voimat korkean riskin työmaalla, hän toteaa.

– Ruotsin Arbetsmiljöverket (Työsuojeluhallinto) vaatii, että kivilouhoksilla toimivat työkoneiden kuljettajat on suojattu putoavilta kiviltä. Työnantajan vastuulla on toteuttaa laaja riskianalyysi työympäristöstä ja työtehtävistä.  Pienimmätkin onnettomuusmahdollisuudet ovat kuljettajalle vaaratekijöitä ja niiden tulee vaikuttaa turvallisuusratkaisujen valintoihin. Arbetsmiljöverket vaatii katon suojaamisen siten, että kattolasi ja sen turvarakenne kestää sen päälle pudotettavan 227 kg painon putoamisen 5 m korkeudesta. Hammerglassin RABS testataan kokonaisuudessaan samalla standardilla, vaikka Ruotsissa vaaditaan etusuojalta rakenne, joka kestää vain puolet tästä iskuvoimasta.

– Hammerglass asettaa vaadittua kovemmat vaatimukset rakenteelleen, koska sen mielestä nykystandardit eivät vastaa niitä riskejä, joita suojiin voi kohdistua. Kivivyörymä voi yhtä hyvin tulla ohjaamon edestä, kuin sen päältä ja RABS rakenteen tulee lisäksi kestää iskuvasaroinnista lentävät kivet sekä räjähtävän nallin paineaallon aiheuttaman kivisateen, Påhlsson toteaa.

– Onnettomuutta ja sen aiheuttamia jälkiä tutkittaessa voidaan lisäksi todeta, että RABS karmi on ollut alttiina iskuvoimalle, joka ylittää Arbetsmiljöverketin vaatimat standardit sekä että rakenne kesti luvattua enemmän. Tämä todistaa, että Scandinavian Stone on tehnyt oikean riskianalyysin ja valinnut parhaan mahdollisen suojan vahinkojen ehkäisyyn. Oikeat valinnat johtivat siihen, että onnettomuuden jälkeen kuljettaja nousi ohjaamostaan vahingoittumattomana.

Kiitos Jörgen ja Scandinavian Stone, on mahtavaa että kerrotte kokemastanne

Ohjaamolasimme kesti 10 tonnin graniittilohkareen. Tämä todistaa että turvallisuuden suhteen tulee asettaa kovat vaatimukset. Kiitos Jörgen ja Scandinavian Stone, on mahtavaa että kerrotte kokemastanne.


Paljon puhuva esimerkki lasimurskan tehokkaasta ehkäisystä.
Paljon puhuva esimerkki lasimurskan tehokkaasta ehkäisystä.
2022-05-06

Näkyykö päätös lompakossa? Todellakin näkyy!

Mikaela Lindqvist, koulukiinteistöjen turvallisuusvastaava Uppsalan kunnassa jakaa ”worst case scenarion” jonka parissa hän työskenteli vuosia, kunnes asia ratkaistiin Hammerglass lasien avulla.
– Tämä on selkeä esimerkki siitä, kuinka lasien rikkomisia voidaan ehkäistä tehokkaasti, hän toteaa.

Aikavälillä 2013 ja 2017 meillä oli jatkuvia ongelmia eräässä koulussa. Rikotut ikkunat, tuhopolttoyritykset ja yleinen häiriköinti johtuivat nuorisojengistä.

Mitä teitte?
–Teimme useitakin asioita, esimerkiksi valaistuksen lisääminen, vartijakierrosten lisääminen ja ikkunalasien vaihtaminen polykarbonaattiin. Kun mikään näistä ei auttanut, asensimme kameravalvonnan koulun alueelle. Silti ilkivalta jatkui. Poliisi, sosiaalipalvelut, koulu, seurakunta ja vapaa-ajan toimikunta ja me (kunta) yritimme tosissamme tehdä kaikkemme paikallisen nuorison hyvinvoinnin eteen.

Koska saitte tilanteen muuttumaan?
Vuoden 2018 keskivaiheilla kiinteistön hoitaja teki päätöksen vaihdattaa kaikki ikkunat karmeineen, silloin ehdotin satsausta Hammerglass ratkaisuun. Tämä johtui siitä, että olin jo tutustunut tuotteeseen ja Hammerglass vaikutti erittäin lupaavalta. Noin 150 ikkunaa uusittiin ja suosituksestani Hammerglass valinta painotettiin katutason ja oleskelutilojen ikkunoiksi.

Kuinka päätös on vaikuttanut talouteen?
Jos tarkoitatte, että näkyykö se lompakossa, niin todellakin! Vaikka tiedän että nämä kyseiset nuoret, jotka ongelmia aiheuttivat, ovat toivottavasti viisastuneet vuosien varrella tai sitten lähteneet koulusta, on tämä selkeä esimerkki siitä, kuinka lasirikkoutumista ehkäistään tehokkaasti. Kustannukset, joita on muodostunut vuosina 2019 ja 2020, ovat nyt suuntautuneet niihin ulko- ja sisäoviin, joissa ei ole Hammerglassia.