Käytämme evästeitä varmistaaksemme parhaan mahdollisen kokemuksen käyttäessäsi verkkosivujamme (esim. webliikenteen seuranta ja sosiaalisen median mainontakäyttö) Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla verkkosivujemme selaamista. Voit lukea lisää yksityisyysuojastasi tästä>>
2022-03-20

Scandinavian Stone, Vångan kivilouhos, helmikuussa 2022:

Jörgenin eturuutuun iskeytyy 10 tonnin lohkare...

Ilman Hammerglassia en välttämättä seisoisi tässä tänään.

Jörgen Stjernkvist puhdistaa usein panoskenttiä, joissa räjähteitä on käytetty enemmänkin ja ammattilaisena hän osaa olla varovainen. Mutta, huono tuuri voi sattuaaivan kenelle tahansa ja eräänä tavallisena maanantaina se sattui hänen kohdalleen. Valtava graniittilohkare irtosi täysin yllättäen louhoksen seinämästä ja putosi palasina maahan.
– En ehtinyt edes ajattelemaan mitä tapahtuu, kun tilanne oli jo ohi, ja ainoa asia mitä päässä pyöri oli riemu selviytymisestä, Jörgen kertoo.

Jörgen on ollut kaivinkoneen kuljettajana vuodesta 1978. Jo nuorena miehenä hän päätti seurata isänsä jalanjälkiä, eikä ole päivääkään katunut ammatinvalintaansa. Ala on mielenkiintoinen ja antanut mahdollisuuksia toimia kaikenlaisilla työkoneilla. Turvallisuus on matkan aikana kehittynyt paljonkin ja Scandinavian Stonessa ollaan erityisen turvallisuustietoisia. Kaikki tietävät mitä onnettomuustilanteessa voi tapahtua sekä että elämän ja kuoleman kysymyksessä ratkaisu tapahtuu todennäköisesti sen perusteella, miten on panostettu ennaltaehkäisyyn.
– Olen työskennellyt kovasti koko ikäni ja säästynyt koetuksilta. Toki joskus on kiviä lennellyt etulasiin ja lasimurskaa tullut syliini, mutta mitään vakavampaa ei ole aiemmin tapahtunut. Minulla on enää puoli vuotta eläkeikään ja odotan sitä innokkaana. Haluan remontoida kotiani, hoitaa puutarhaa ja tehdä asioita, joista nautin. Tapahtuman jälkeen osaan arvostaa yhä enemmän elämän pieniä asioita. Tapahtuma olisi voinut mennä täysin toisella tavalla, ymmärrän sen, kun katson valokuvaa lohkareesta ja koneesta. Minähän todellakin istun koneessa vain lasiruutu minun ja lohkareen välissä.

Mitä tapahtui?
– Puhdistin panoskentää räjäytystöiden jälkeen, mikä on minulle varsin tavanomaista työtä. Isossa lohkareessa oli halkeama, jota ei voinut paljaalla silmällä nähdä. Halkeama kulki sisäsuuntaan ja ylöspäin. Työskennellessäni lohkare yllättäen irtosi uskomattomalla nopeudella. Tapahtumaketju oli ohi silmänräpäyksessä. Alussa lohkare oli kiinni louhoksen seinämässä ja alle sekuntia myöhemmin se iskeytyi ohjaamon ikkunaan. En ehtinyt edes tajuamaan mitä tapahtui.

Sinulla on ohjaamossa RABS rakenne, joka antaa ohjaamolle korkeimman mahdollisimman suojan, mitä mieltä olet rakenteesta nyt?
– Lohkareessa oli terävä kulma suoraan konetta kohti, mikä teki siitä erittäin vaarallisen. Kulma iski etuikkunaan ja työnsi lasia hiukan ohjaamoa kohti, mutta sitten se pysähtyi. Ajattelen, että ilman Hammerglass RABS suojaa, lohkare olisi varmasti osunut minuun.

Miten perheesi reagoi, kun tulit kotiin sinä päivänä?
– Olen vähätellyt tapahtuman merkitystä, sillä en halua, että he murehtisivat turhaan. Loppujen lopuksi minullehan ei käynyt kuinkaan, tästä suuri kiitos Scandinavian Stonelle, joka ei luottanut onneen, vaan ennakoi ja investoi vaaratilanteiden hallintaan. Mielestäni on hienoa, että yritys panostaa oikeisiin turvallisuusratkaisuihin.

Iskunkestävyys sai meidät valitsemaan Hammerglassin

Sven Jönsson on ympäristö- ja turvallisuusvastaava Scandinavian Stonella. Jörgenin onnettomuus antoi hänelle vahvistuksen siitä, että työmaalle oli valittu oikea turvallisuutta parantava tuote.
– Turvallisuus tulee aina ensin. Tavoitteemme on käyttää parasta tekniikkaa ja toimintatapoja jokaisella työmaalla, Jönsson toteaa.

Miksi Hammerglass?
– Koska yksikään toimittaja ei voinut taata ns. riittävää suojaa, niin tein oman analyysin eri materiaaleista ja niiden rakenteista. Päädyin siihen, että polymeripohjainen materiaali on ainoa, jonka iskunkestävyys oli tarpeeksi korkea ja siksi päädyimme Hammerglassiin.

Mitä mieltä olet tuotteestamme näin onnettomuuden jälkeen?
Olemme tietenkin erittäin kiitollisia siitä, että ruutu kesti! Onnettomuuden jälkeen olemme aloittaneet tarkastuksen riskianalyyseistämme ja tutkimme tarkemmin mitä valintoja tulee tehdä, jotta ohjaamot ja kuljettajat voidaan suojata kivivyöryiltä.

Tämänhetkiset standardit eivät kata kaikkia mahdollisia riskitilanteita - siksi asetamme erittäin korkeat vaatimukset käyttämillemme tuotteille.

Malin Påhlsson on suunnittelija ja ohjeistuksista vastaava Hammerglass AB:lla, hän kävi paikan päällä Vångassa katsomassa kuinka RABS rakenne kesti ja selvisi onnettomuudesta. Kyseessä oli poikkeukselliset olosuhteet ja valtavat voimat korkean riskin työmaalla, hän toteaa.

– Ruotsin Arbetsmiljöverket (Työsuojeluhallinto) vaatii, että kivilouhoksilla toimivat työkoneiden kuljettajat on suojattu putoavilta kiviltä. Työnantajan vastuulla on toteuttaa laaja riskianalyysi työympäristöstä ja työtehtävistä.  Pienimmätkin onnettomuusmahdollisuudet ovat kuljettajalle vaaratekijöitä ja niiden tulee vaikuttaa turvallisuusratkaisujen valintoihin. Arbetsmiljöverket vaatii katon suojaamisen siten, että kattolasi ja sen turvarakenne kestää sen päälle pudotettavan 227 kg painon putoamisen 5 m korkeudesta. Hammerglassin RABS testataan kokonaisuudessaan samalla standardilla, vaikka Ruotsissa vaaditaan etusuojalta rakenne, joka kestää vain puolet tästä iskuvoimasta.

– Hammerglass asettaa vaadittua kovemmat vaatimukset rakenteelleen, koska sen mielestä nykystandardit eivät vastaa niitä riskejä, joita suojiin voi kohdistua. Kivivyörymä voi yhtä hyvin tulla ohjaamon edestä, kuin sen päältä ja RABS rakenteen tulee lisäksi kestää iskuvasaroinnista lentävät kivet sekä räjähtävän nallin paineaallon aiheuttaman kivisateen, Påhlsson toteaa.

– Onnettomuutta ja sen aiheuttamia jälkiä tutkittaessa voidaan lisäksi todeta, että RABS karmi on ollut alttiina iskuvoimalle, joka ylittää Arbetsmiljöverketin vaatimat standardit sekä että rakenne kesti luvattua enemmän. Tämä todistaa, että Scandinavian Stone on tehnyt oikean riskianalyysin ja valinnut parhaan mahdollisen suojan vahinkojen ehkäisyyn. Oikeat valinnat johtivat siihen, että onnettomuuden jälkeen kuljettaja nousi ohjaamostaan vahingoittumattomana.

Kiitos Jörgen ja Scandinavian Stone, on mahtavaa että kerrotte kokemastanne

Ohjaamolasimme kesti 10 tonnin graniittilohkareen. Tämä todistaa että turvallisuuden suhteen tulee asettaa kovat vaatimukset. Kiitos Jörgen ja Scandinavian Stone, on mahtavaa että kerrotte kokemastanne.


2022-08-17

Hammerglass materiaali helpottaa työskentelyä ja nostoja

Ängelholmin rautatieasemaan tehtiin uusi kävelysilta ja laseilla katetut portaat Hammerglassin materiaaleista, sillä projekti haluttiin alun perin hoitaa joustavasti ja tehokkaasti toteutuksena, jonka Hammerglassin valinta mahdollisti.


– Rautatieaseman omistajat olivat tutustuneet aiemmin Hammerglassin tuotteisiin ja nähneet materiaalin erinomaiset hyödyt niin huollon kuin asennuksenkin osalta. Yrityksellämme on laaja kokemus tämän tyyppisistä hankkeista ja tiedämme kuinka tärkeää on, että päästään mukaan jo suunnitteluvaiheessa, jotta voimme auttaa myös laskelmissa ja kiinnitystapojen valinnoissa, sanoo Hammerglass Infran toimialapäällikkö Ulf Bergström.

Robin Lindahl toimi projektinjohtajana Ängelholmissa ja painotti eritysesti materiaalin keveyden merkitystä asemarakentamisessa.
– Hammerglass on merkittävästi kevyempää, kuin lasi. Saimmekin useita kyselyitä siitä, että kestääkö Hammerglass särkymättä siirtämiset kokonaisuuksina, johon vastasimme, että aivan varmasti. Lasit asennettiin sivussa raiteilta, eikä junaliikennettä tarvittu keskeyttää lasien asennuksen takia. Tämä teki jo suunnittelustakin paljon helpompaa.

Mitä Hammerglass painaa suhteessa karkaistuun lasiin?
– Hammerglass painaa noin puolet siitä mitä karkaistu turvalasi. Niinpä pystyimme asennusvaiheessa nostamaan lähes neljä metriset lasiruudut paikoilleen pienellä lasinostimella, eikä nosturiautoa tarvittu. Nosturiauto ei olisi ollut toimiva ratkaisu muutenkaan, sillä tässä projektissa viimeinen vaihe oli juuri lasien asennus.

Miten kävelysilta saatiin paikoilleen?
– Saimme vuokrattua Jinert nimiseltä yritykseltä suuren nosturin. Meillä oli kaksi päivää aikaa saada kävelysilta paikoilleen ja työt piti olla valmista siihen mennessä. Koska Hammerglass on särkymätöntä, on se todella loistava tuote juuri rautateille. Liikenteen pysäyttäminen ja uudelleenohjaus on kallista, joten valinta turvalasin ja särkymättömän, huoltovapaan Hammerglass välillä oli järkevä investointi. Toinen selkeä lisähyöty oli Hammerglassin asennusten muokattavuus. Kuvat ja todellisuus harvoin kohtaavat. Koska Hammerglassia voi työstää myös työmaalla, saimme kaikki poikkeukset korjattua paikan päällä, ilman että viivästystä syntyi ja budjetissa pysyttiin, Lindahl lopettaa.


2022-04-07

Koulurakenus, joka on säilynyt huippukunnossa

Sinulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta olla huomaamatta kapeaa, mustaa rakennusta vahvoilla vastakohtaisilla väriseinillä ja oudoilla ikkunoilla.  Kråkbergsskolan on ala- ja yläasteluokkien koulurakennus Hylteurkin kunnassa.  Äärimmäisen modernin ulkonäön lisäksi, erityisen tarkkaan pohdittiin turvaikkunoiden valintaa. Koulua rakennettaessa tarkasteltiin kunnan tilastoja kouluissa rikotuista ikkunoista.

Uusi koulurakennus valmistui syksyllä 2017 ja oppilaat jatkavat koulunkäyntiään viereisessä Örnaskolanin yläasteella.

– Alussa monikin oli sitä mieltä, että rakennus on ruma. Useinkin lienee niin, että rohkeat ja uudet ulkonäköratkaisut keräävät sekä risuja että ruusuja. Itse pidän ulkonäöstä, ja siitä että rakennus on pysynyt huippukunnossa, oppilaat huolehtivat koulurakennuksesta ja töhriminen sekä roskaaminen on ollut lähes olematonta. Minut koulun vahtimestarina tekee erityisen iloiseksi se, että oppilaat todella välittävät koulustaan, Rolf Thelander sanoo.

Olet toiminut vahtimestarina 12 vuotta, miten olette huomioineet turvallisuuden?
– Yläkoululla on ollut ongelmia ilkivallan kanssa, niin sisä- kuin ulkotiloissakin. Aikanaan meillä oli vuosittain 50-60 rikottua ikkunaa ja 25 000 € kustannukset. Iso määrä rahaa hukkaan ja täysin turhaan. Onneksi valvontakameroiden lisäys paransi hieman asiaa.

Miltä turvallisuus Kråkbergsskolanin koulussa näyttää?
– Turvaikkunat ovat toimineet niin kuin pitää, eikä meillä ole ollut yhtäkään rikottua ikkunaa neljään vuoteen. Vain yksi tapaus oli, kun joku heitti ison kiven todella kovaa päin Hammerglass ikkunaa. Hammerglass kesti, mutta iskun tärähdys hajotti sisäisemmän lasiruudun, joka ei ollut karkaistua lasia.

Hammerglass vähentää koulujen lasihuoltokustannuksia

Meille Hammerglassissa on korkeatasoinen turvallisuus kaikista tärkeintä, siksi löydät tuotevalikoimastamme laajan kirjon ratkaisuja, jotka ehkäisevät vahingontekoa, ilkivaltaa ja murtoja.